گردآورنده: عبدالله علیمراد

در گذشته دست‌یابی به وسایل فیلم‌سازی نقاشی متحرّک(انیمیشن) کار آسانی نبود؛ نه تنها کتاب یا راهنمایی وجود نداشت، بلکه دوربین فیلمبرداری نیز دست نیافتنی بود.
پس از مدتی دوربینهای سوپر هشت به دلیل دارا بودن قابلیت فیلمبرداری به صورت تک فریم در خدمت مشتاقان هنر نقاشی متحرک نیز قرار گرفت و آنها موفق شدند با این وسیله فراوان و کم و بیش ارزان به خواستهء خود برسند.
امروزه با پایان یافتن عمر دوربینهای سوپرهشت، دوربینهای ویدیویی جای آنها را گرفته است. با مجهز شدن دوربینهای ویدیو به تصویرهای تک فریم، فیلمسازی نقاشی متحرک آن قدر آسان و دست یافتنی می‌شود که هرکس در خانه‌اش می‌تواند فیلم نقاشی متحرک بسازد.
اینک با بهره‌گیری از کامپیوتر انیمیشن که قابلیتهای زیادی دارد تولید نقاشی متحرک به شکلهای گوناگون در دنیا مرسوم شده است. با این همه هنرجویان نقاشی متحرک، قبل از ورود به دنیای کامپیوتر انیمیشن باید انیمیشن دستی را تجربه کنند. تمرین نقاشی متحرک با دست، کار مهم و باارزشی است که بدون انجام آن، نباید به دنیای کامپیوتر انیمیشن وارد شد. با این که تولیدکنندگان بزرگ فیلم انیمیشن از کامپیوترهای فوق‌العاده پیشرفته در تولیدهایشان بهره می‌برند، هنوز برای شخصیتهای فیلم از مداد و کاغذ استفاده می‌کنند. برای همین علاقه‌مندان و هنرجویان نقاشی متحرک باید به اهمیت طرح دستی و متحرک‌‌سازی به شیوهء سنتی پی ببرند و از آن غافل نباشند.
در این کتاب مواردِ زیر، به همراه تصویرهای کاربردی و تمرین‌های مناسب مربوط به هر بخش، برای راهنمایی و آشنایی نوجوانان علاقه‌مند به نقاشی متحرک آمده است:
ـ وسایل مورد نیاز (پین، میز نور، دوربین، کاغذ و…)
ـ حرکتهای چرخشی
ـ حرکتهای انتقالی
ـ حرکت پاندول
ـ برنامه فیلمبرداری
ـ حرکت پرچم
ـ حرکت توپ
ـ خط سرعت چیست؟
ـ سقوط کاغذ
ـ مسیر حرکت کاغذ
ـ گردش احجام
ـ سیکل بارش باران
ـ سیکل بارش برف
ـ پرواز پرندگان
ـ راه رفتن انسان
ـ راه رفتن چرخشی انسان (سیکل درجا)
ـ جان بخشی به عروسک
ـ راه رفتن انتقالی انسان
ـ دویدن انسان
ـ حرکت چرخشی دویدن انسان
ـ راه رفتن حیوان چهارپا
ـ یورتمه
سیکل ده تایی یورتمه با سوار
ـ دویدن حیوانهای چهارپا
ـ چهار نعل رفتن حیوانهای چهارپا
ـ به تاخت رفتن حیوان چهارپا
ـ تاخت انتقالی

بابک نیک طلب

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*