طراح: حسن شادروان
رسام: منیژه ونکی

انسان همیشه به دنبال کشف رمز و راز شکلهای هندسی و روابط حاکم بر آنها بوده است، تا در ابعاد مختلف زندگی روزمره خود آنها را به کار گیرد. تقسیمات زمین، طراحی بنا، طراحی وسایل مورد نیاز و محاسبات مربوط به آنها، همه و همه به نوعی وابسته به علم هندسه است. پی بردن روابط حاکم بر شکلهای هندسی و ارتباط آنها با هم نمایانگر این است که دانشمندانِ بی‌شماری، عمر خود را صرف کشف این رموز کرده‌اند و به تدوین کتابهای متعدد پرداخته‌اند.
انسان در طول تاریخ با خلاصه کردن تصویر و تبدیل آنها به اشکال هندسی و یا به کارگیری این اشکال در تزئینات، تلاش فراوانی کرده است. آسان بودن ترسیم اشکال هندسی و استفاده از نظم هندسی حاکم بر طبیعت باعث شده است این بیان تصویری در بیشتر تمدنها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. از نقشهای هندسی در زمینه‌های مختلف استفاده شده است. مجموعه به جا مانده از این نقوش در معماری اسلامی ایران، گنجینه‌ای است ارزشمند که بر بلندای کاخ هنر ایران می‌درخشد. تنوع این نقوش و گوناگونی اجرای آن در بناهای تاریخی چشمگیر است. تنها در تزیینات به کار رفته در آرامگاههای خرقان(چهارم هجری)، نزدیک به هفتاد نمونه از نقوش هندسی با ترکیبات آجرچینی به کار رفته است.
در این کتاب ضمن آوردن نمونه‌هایی از اجرای نقوش هندسی در تزئینات معماری اسلامی ایران که به صورت کاشی هفت رنگ و کاشی معرق اجرا شده‌اند، به موارد زیر نیز پرداخته شده است:
ـ روشهای متداول در طراحی نقوش هندسی
ـ طراحی و شکل‌گیری زیر نقش
ـ تغییر و ترکیب در زیر نقش
ـ آشنایی با شکلها در نقوش هندسی سنتی
ـ طراحی نقوش با استفاده از زیرنقش
ـ تمرینات
ـ انتقال نقوش به سطوح دیگر
ـ رنگ‌آمیزی نقوش
ـ استفاده از کاغذ رنگی در رنگ‌آمیزی نقوش
ـ طراحی خطّ بنایی
ـ طراحی حجم‌ها.

بابک نیک طلب

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*