اسدالله شعبانی، شاعر و نویسنده‌ی کودکان و نویسندهء کتاب (ماه نو، نگاه نو) که به عنوان کتاب تشویقی سال انتخاب شده است به جلسه پرسش و پاسخ‌های ما پاسخ داد:

لطفاً از خودتان بگویید:

اسدالله شعبانی هستم. متولد سال ۱۳۳۷، شاعر و نویسنده کودکان. از آغاز انقلاب به عنوان کارشناس ادبیات کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شدم و در طی این سال‌ها غیر از کارهای پراکندهء بسیار، نزدیک به ۴۰۰عنوان از کارهای من به چاپ رسیده است. اکثریت این کتاب‌ها شعر و قصهء کودکان است. اما تعدادی هم در رابطه با شعر جوان و کارهای تحقیقاتی، آموزشی و ادبی برای بزرگسالان به چاپ رسانده‌ام. همچنین مقالات متعددی پیرامون ادبیات کودک، شعر کودک و به طور کل ادبیات کهن فارسی از من چاپ و منتشر شده است. برخی از کتاب‌ای من که به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی راه یافته، عبارتند از: گل آفتابگردان، پروانه و گل‌سر، پولک ماه، دختر باغ آرزو، آواز توکا، آخرین پرندهء آزاد، ساز من، ساز جیرجیرک، زمین ما، دل ما، ماه نو نگاه نو، پرچم سبز درخت، قصه‌های شیرین شاهنامه و کتاب‌های دیگر که در حال حاضر نام آنها را به خاطر ندارم. در کنار فعالیت‌هایم به تدریس برای مراکز آموزش کشور پرداخته‌ام، با بیشتر نهادهای فرهنگی از جمله، آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت ارشاد و مراکز نشر کشور همکاری دور و نزدیک داشته‌ام. در حال حاضر نشر توکا را هم به تنهایی اداره می‌کنم.

  • درباره کتاب (ماه نو، کتاب نو) که اخیراً به عنوان کتاب سال برگزیده شده است حرف بزنید.

کتاب (ماه نو، نگاه نو) برای کودکان خردسال است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را به چاپ رسانده است. این کتاب به لحاظ تعبیرهای تازه و مضمون‌های برگرفته از دنیای عاطفی کودکان می‌کوشد نیروی تخیلی آنان را گسترش دهد. ماه نو، نگاه نو تعبیرهای خیالی از ماه است که در عین پراکندگی، رشته‌ای ناپیدا آن همه را به هم متصل می‌کند و یکپارچه می‌سازد.

  • انتخاب هیئت داوران در رابطه با کتاب شما بر چه اساسی بوده است؟

نکته شاخصی که احتمالاً مورد توجه بوده، دامنهء خیال‌انگیزی گسترده در کتاب است که با عواطف کودکانه گره خورده و تعبیرهای تازه‌ای از مشابهت میان ماه و اشکال مختلف را بیان می‌کند.

  • آیا با این شیوهء نگارش و از این نوع کارها، باز هم در دست چاپ دارید؟

این شیوه نگارش، شیوه خاصی نیست. به هر حال من تلاش دارم در همه کتاب‌ها به تناسب نیاز خوانندگان از عنصر خیال استفاده کنم. نوشته‌ای که عنصر خیال نداشته باشد برای کودکان گیرایی لازم نخواهد داشت. ضمن این‌که من کوشیده‌ام در همه‌جا عنصر خیال با مضمون‌های شادی‌بخش پیوستگی داشته باشد. معتقدم یک اثر خواندنی و ماندنی اثری است که هم عاطفی و خیال‌انگیز و هم شادی‌بخش و گیرا باشد و در اغلب کارهای من شادی و بازی و فعالیت با هم گره خورده و در هم تنیده است. در کتاب (ماه نو، نگاه نو) هم این ویژگی‌ها را می‌یابید.

  • وضعیت شعر کودک در روزگار ما و سال‌های اخیر چگونه است؟

شعر کودک در روزگار ما وضعیت چندان مطلوبی ندارد. جهان امروز از شعر دور می‌شود. پیدا شدن رسانه‌های تازه‌تر و جاذبه‌هایی که از این گذرگاه برای کودکان فراهم شده است بی‌تردید در رشد و رونق شعر در جهان امروز تأثیر منفی داشته. البته این بدان معنا نیست که این وضعیت ادامه خواهد داشت. بی‌تردید زمانی فرا می‌رسد که همین رسانه‌های جدید ناگزیر خواهند شد با جهان ادبیات و شعر کنار بیایند و با آن هماهنگ شوند. به عبارت دیگر ادبیات کودک به این رسانه‌ها راه خواهد یافت و با آن همساز و دمساز خواهد شد. به خصوص در سرزمین‌هایی که از پشتوانه فرهنگی غنی‌تری بهره دارند نوعی نوزایی خصوصاً در ادبیات کودکان سرباز خواهد کرد.

  • این کناب چه ویژگی‌های شاخصی نسبت به کارهای دیگر شما دارد؟

کتاب ماه نو نگاه نو در حقیقت یک شعر بلند است. کودک در دنیای تنهایی خود به جستجوی معنا می‌گردد و به هر خرمنی و خوشه‌ای پر می‌کشد و با پرواز خیال‌هایش همه جهان را می‌نوردد. سپس به دامان خود برمی‌گردد این جوینده سرانجام به این نتیجه می‌رسد که تصویر ما در او مهمترین تصویر جهانی است. این پیام اصلی کتاب است ولی هدف دیگر این بوده که ذهن کودکان با دنیای تخیلی شعر آشنا شود. به عبارتی این کتاب نوعی آموزش غیرمستقیم شعر به کودکان است از دریچه‌های خیالی کودک را وارد سرزمین شعر می‌کند. این دریچه‌ها از طریق تشبیه‌های سادهء حسی به حسی به روی کودکان گشوده می‌شود.

با سپاس و تشکر از شما که ما را در مصاحبه همراهی کردید. آرزوی توفیق روز‌افزون برایتان داریم.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*