طراح: حسن شادروان
رسام: منیژه ونكی

انسان همیشه به دنبال كشف رمز و راز شكلهای هندسی و روابط حاكم بر آنها بوده است، تا در ابعاد مختلف زندگی روزمره خود آنها را به كار گیرد. تقسیمات زمین، طراحی بنا، طراحی وسایل مورد نیاز و محاسبات مربوط به آنها، همه و همه به نوعی وابسته به علم هندسه است. پی بردن روابط حاكم بر شكلهای هندسی و ارتباط آنها با هم نمایانگر این است كه دانشمندانِ بی‌شماری، عمر خود را صرف كشف این رموز كرده‌اند و به تدوین كتابهای متعدد پرداخته‌اند.
انسان در طول تاریخ با خلاصه كردن تصویر و تبدیل آنها به اشكال هندسی و یا به كارگیری این اشكال در تزئینات، تلاش فراوانی كرده است. آسان بودن ترسیم اشكال هندسی و استفاده از نظم هندسی حاكم بر طبیعت باعث شده است این بیان تصویری در بیشتر تمدنها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. از نقشهای هندسی در زمینه‌های مختلف استفاده شده است. مجموعه به جا مانده از این نقوش در معماری اسلامی ایران، گنجینه‌ای است ارزشمند كه بر بلندای كاخ هنر ایران می‌درخشد. تنوع این نقوش و گوناگونی اجرای آن در بناهای تاریخی چشمگیر است. تنها در تزیینات به كار رفته در آرامگاههای خرقان(چهارم هجری)، نزدیك به هفتاد نمونه از نقوش هندسی با تركیبات آجرچینی به كار رفته است.
در این كتاب ضمن آوردن نمونه‌هایی از اجرای نقوش هندسی در تزئینات معماری اسلامی ایران كه به صورت كاشی هفت رنگ و كاشی معرق اجرا شده‌اند، به موارد زیر نیز پرداخته شده است:
ـ روشهای متداول در طراحی نقوش هندسی
ـ طراحی و شكل‌گیری زیر نقش
ـ تغییر و تركیب در زیر نقش
ـ آشنایی با شكلها در نقوش هندسی سنتی
ـ طراحی نقوش با استفاده از زیرنقش
ـ تمرینات
ـ انتقال نقوش به سطوح دیگر
ـ رنگ‌آمیزی نقوش
ـ استفاده از كاغذ رنگی در رنگ‌آمیزی نقوش
ـ طراحی خطّ بنایی
ـ طراحی حجم‌ها.

بابک نیک طلب

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>